Nuotraukos autorius: Ilona Krupavičienė

Alytiškių širdis virpino literatūros ir muzikos džiazas

Į Dzūkijos sostinę ir vėl užsuko menamas traukinys, atgabenęs literatūrą ir muziką. Jurgio Kunčino viešojoje bibliotekoje įvyko trečiasis renginys iš ciklo „Dėmesio! Dvi kartos traukinyje". Alytiškiai klausėsi pašnekesių apie prozą, gvildeno gyvenimiškus kuriozus ir lakdino vaizduotę ten, kur spontaniškai pasisukdavo pokalbis.

Į šią minčių kelionę pakvietė dvi žavios improvizuoto traukinio pakeleivės: prozininkė, eseistė Giedra Radvilavičiūtė ir filosofė, eseistė, literatūros kritikė Jūratė Baranova. Moterišką draugiją papildė meistriškas ir brandus jaunesniosios kartos džiazmenas – saksofonininkas, kompozitorius Kęstutis Vaiginis.

Literatūros ir muzikos vakaras iš pat pradžių ėmė „kutenti" publikos vaizduotę. Mat garbieji traukinio pakeleiviai rimtais veidais prisipažino atvykę įtartinai keistais geležinkeliais, besidriekiančiais Į Alytų tiesiai iš Kinijos su tarpine stotele „Vilnius". Na, bet alytiškiai, kaip žinia, yra vėtyti ir mėtyti, pastarosiomis dienomis dar ne tokių stebuklingų teiginių prisiklausę, tad elgėsi mandagiai ir didelės nuostabos neparodė.

Jūratė Baranova, supažindindama alytiškius su Giedros Radvilavičiūtės knygų retrospektyva, paatviravo:

„Aš nesu kažkokia tai išskirtinė literatūros žinovė, bet tai, ką parašo Giedra, aš seku. Skaitau jos pirmuosius tekstus ir matau, kad jie neprarado aktualumo iki šių dienų. Giedros proza – intelektuali. Ypač rekomenduočiau perskaityti jos „Suplanuotas akimirkas."

Literatūros kritikai pripažįsta, kad Giedra Radvilavičiūtė sukūrė originalų lietuviškos esė tipą, kur dera savitas mąstymas, tvirta struktūra ir tirštas pasakojimas, intelektualus šmaikštumas ir guvi ironija, o gausios kultūrinės aliuzijos, žinomų menininkų citatos dalyvauja tekste kaip realios tikrovės dalis.

„Mano rašymas – patirtinis. Kūrybos impulsai dažniausiai ateina iš gyvenimo. Negali rašyti greičiau, nes negali greičiau gyventi. Turi sukaupti tam tikrą faktų sankaupą. Bet, žinoma, prireikia ir fantazijos tiems faktams suklijuoti. Reikalingos keistos jungtys, kad paverstų faktą istorija", – į renginį susirinkusiai publikai sakė Giedra Radvilavičiūtė.

„Giedros kūryba – apie laiką. Apie tą laiką, kuris kaip realybė įteka į mūsų gyvenimą, o paskui išteka ir viską nusineša", – teigė J. Baranova.

„Apie laiką pasisakyti man nedrąsu, nes čia – filosofijos žemė. Laiko atžvilgiu žmonės yra dvejopi. Žmones aš skirstau į tuos, kurie gyvena daugiau praeitimi, ir į tuos, kurie daugiau gyvena šia akimirka ir ateitimi. Manyje praeities jau daugiau negu ateities ir galima smagiai po ją pasilakstyti", – laiko filosofiją rutuliojo G. Radvilavičiūtė.

Renginyje buvo skaitomos Giedros Radvilavičiūtės kūrinių ištraukos. Kęstučio Vaiginio džiazo improvizacijos smelkėsi į visas kertes, aštrūs, irzlūs ir vingrūs muzikos garsai publiką užklupo tarsi iš pasalų.

Kitas, šįkart jau paskutinis, renginys iš ciklo „Dėmesio! Dvi kartos traukinyje" įvyks lapkričio pabaigoje. Su alytiškiais nekantrauja susitikti du originalūs jaunosios kartos poetai – Mantas Toločka ir Ernestas Noreika.

Projektą finansuoja Lietuvos kultūros taryba ir Alytaus miesto savivaldybė.

Jūratė Čėsnaitė

Komentarai

Komentarų nėra

Parašykite komentarą