Šiukšlių kainos sumažinimas: įpareigojimai ir svėrimas
Nuo vidurvasario alytiškiams įsigaliojęs gerokai didesnis miesto savivaldybės tarybos nustatytas šiukšlių mokestis kai kuriems tarybos nariams iki šiol yra didelis galvos skausmas. Miesto mero Vytauto Grigaravičiaus potvarkiu sudaryta dėl rinkliavos už atliekų surinkimą naujų nuostatų parengimo darbo grupė, kurioje dirba siekiantys šiukšlių mokestį sumažinti tarybos nariai, daugiabučių namų bendrijų atstovai, jau teikia pasiūlymus, kaip šis mokestis alytiškiams galėtų būti apkarpytas.
Regis, atliekų surinkime iš alytiškių jau užčiuopta gysla, kurią užspaudus šiukšlių mokestis galėtų sumažėti alytiškiams, svarbu, ar savivaldybės administracijos vadovai norės imtis veiksmų dėl šio mokesčio apskaičiavimo ir surinkimo tvarkos pakeitimo.
Atliekos turi būti sveriamos kiekvieno pakėlimo metu
Alytaus miesto mero V.Grigaravičiaus potvarkiu spalį sudarytos naujų rinkliavos už atliekų surinkimą nuostatų parengimo darbo grupės pirmininkas, tarybos frakcijos „Už Alytų“ atstovas Sigitas Leonavičius jau pirmajame šios grupės posėdyje pareiškė, kad įvertinus teisinę pusę turėtų būti peržiūrima sutartis su atliekų vežėju, – jis atliekas turėtų sverti kiekvieno pakėlimo metu.
Antraip, kai šiukšlės yra sveriamos tik atvežtos į sąvartyną, kurį eksploatuoja Alytaus regiono atliekų tvarkymo centras (ARATC), jų kiekius kontroliuoja tik šis centras. Kai atliekų kiekius fiksuoja tik ARATC, darbo grupės nariams kyla įtarimų, ar registruojami iš savivaldybių atvykstantys atliekų vežėjai, ar alytiškiams nepripliusuojama atliekų iš kitų savivaldybių.
Tad, kaip pastebi grupės atstovai, atsiranda visos prielaidos juos fiksuoti centrui palankia kryptimi, nes nuo atvežtų atliekų kiekio į sąvartyną priklauso ir alytiškių mokami mokesčiai už šiukšles.
Mero potvarkiu sudarytos grupės atstovai, lankęsi Vilniaus miesto savivaldybėje, įsitikino, kad atliekų svėrimas naudingas gyventojams, tad ši savivaldybė, konkurso būdu parinkusi atliekų vežėjus, šiuos įpareigojo atliekas sverti kiekviename maršrute arba kiekvieno pakėlimo metu. Beje, tokią informaciją pastaruoju metu oficialiai išplatino ir pati Vilniaus miesto savivaldybė.
Teigiama, kad tokiu būdu sveriant atliekas didžiajai gyventojų daliai, pirmiausia daugiabučių namų gyventojams, rinkliava už atliekas turėtų sumažėti 20–30 proc.
Alytiškiams nuo liepos ši rinkliava, darbo grupės atstovų skaičiavimu, padidėjo 22–85 proc.
Šios grupės darbe dalyvaujantis Pulko g. 34 veikiančios daugiabučio namo bendrijos „Šerkšnas“ pirmininkas Vytautas Kazlauskas jos posėdyje pareiškė, kad atliekų svėrimo kiekvieno pakėlimo metu duomenys turėtų patekti į savivaldybės serveryje esančią duomenų bazę, o ne į tokią bazę ARATC kaip yra dabar.
„Įsitikinęs, kad dabartiniu būdu sveriant atliekas alytiškiai nemažai moka „už orą“, o savivaldybė visiškai nekontroliuoja šios situacijos, ji pasitiki ARATC pateikiama informacija“, – sako V. Kazlauskas.
Darbo grupės posėdyje dalyvavęs jos narys miesto savivaldybės administracijos direktorius Vytautas Jastremskas patikino, kad su savivaldybės viešųjų pirkimų specialistais jau buvo kalbėta dėl specifikacijų prie sutarties su atliekų vežėjais keitimo, pažadėta dar nagrinėti atliekų svėrimo klausimo teisinę pusę. V.Jastremskas atkreipė dėmesį, kad vežėjui sveriant atliekas pakėlimo metu paslauga gali brangti.
S. Leonavičiaus teigimu, kiek kainuoja tokia paslauga, galima pasidomėti Vilniaus miesto savivaldybėje, jeigu jau dabar prognozuojamas akivaizdus šiukšlių mokesčio sumažėjimas: „Ten suskaičiuota, jog šiukšlių mokesčio pastovioji dalis arba būtinosios sąnaudos sudaro 44 proc., o kintamoji dalis arba sąnaudos, priklausančios nuo atliekų kiekio, – 56 proc. Vadinasi, atliekų svėrimas turi didelę įtaką gyventojų mokamam atliekų mokesčiui.“
Pareiškimas su įpareigojimais
Praėjusią savaitę vykusiame Alytaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje naujų rinkliavos už atliekų surinkimą nuostatų parengimo darbo grupės pirmininko pavaduotojas, tarybos frakcijos „Už Alytų“ atstovas Valius Micevičius perskaitė pareiškimą su konkrečiais įpareigojimais miesto savivaldybės administracijos vadovams.
Jame nurodyta, kad šiuo metu mieste nėra galimybės vykdyti surenkamų mišrių komunalinių atliekų ir rūšiuotų arba pakuočių kiekių kontrolės. Kad gyventojams šiukšlių mokestis būtų skaičiuojamas teisingai ir galėtų būti mažinamas, pasiūlyta savivaldybės administraciją įpareigoti perimti atliekų tvarkymo kontrolę ir administravimą.
„Mokesčio už atliekas administravimą, vežėjo ir operatoriaus administravimą, atliekų kiekio kontrolę turi vykdyti savivaldybės paskirta įmonė. Iki šių metų pabaigos turi būti susitarta su atliekų vežėju dėl sutarties papildymo reikalavimu sverti atliekas pakėlimo metu, o tai leis fiksuoti surenkamą atliekų kiekį. Duomenys apie šiuos kiekius turi būti perduodami savivaldybės administratoriui“, – tvirtinama V.Micevičiaus pareiškime miesto tarybai.
Kol miesto savivaldybės administracija išnagrinės administracijos direktoriaus įvardytą teisinę sutarties su atliekų vežėju pusę siekiant sverti atliekas jų pakėlimo metu, jau dabar suprantama, jog iš atliekų vežėjo – Vilniuje registruotos bendrovės „Ekonovus“ – tektų miestui pirkti papildomą paslaugą – atliekų svėrimo mechanizmų įrengimą automobiliuose, nes tokios sąlygos nebuvo numatyta parenkant šiukšlių vežėją mieste.
Turėdamas miesto savivaldybės delegavimo funkciją, konkursą atliekų vežėjui parinkti Alytaus mieste prieš dvejus metus vykdė ARATC. Tokiu pat būdu konkursai buvo organizuojami ir anksčiau atliekų vežėjo paslaugos pirkimo dokumentus parengiant ARATC ir juos suderinant su savivaldybe.
ARATC direktorius Algirdas Reipas tvirtino, kad tarp septynių šį centrą įsteigusių Pietų Lietuvos savivaldybių konkursus atliekų vežėjams skelbia tik Alytaus rajono ir Druskininkų savivaldybės, tačiau iš visų savivaldybių atvežamos atliekos sveriamos tik sąvartyne, nes pirkimo dokumentuose nenumatytos sąlygos jas sverti pakėlimo metu.
Centro direktorius sakė, kad yra metrologiškai sudėtinga svarstyklių atliekų vežimo automobiliuose patikra, tad ir tokiu būdu sveriant atliekas galimi nemaži netikslumai.
„Reipas kalba kaip jam naudinga, – apie netikslumus, o kai gyventojai dabar moka „už orą“, tai viskas gerai? Nemanau, kad svarstyklės atliekų vežimo mašinose daug kainuoja, pagaliau šiuos kaštus galėtų padengti ARATC iš savo pelno ar savivaldybė, jei norima, kad būtų realizuotas dvinarės atliekų kainos principas, kai kintamoji dalis yra tikrai kintamoji, o ne pastovioji kaip yra dabar, ir jei siekiama sumažinti šiukšlių mokestį gyventojams. Administracijos direktoriaus pasakymas, kad paslaugos kaina gali augti ėmus sverti atliekas pakėlimo metu, niekuo nepagrįsta. Paslauga gali ir pigti. Be to, šiuo metu esanti atliekų surinkimo sistema neskatina rūšiuoti, nėra išspręstas biologiškai skaidžių, pavyzdžiui, maisto atliekų, surinkimas, jos metamos į bendrus konteinerius ir taip dirbtinai padidinamas mišrių atliekų kiekis“, – mintimis dalijosi „Šerkšno“ daugiabučio namo bendrijos pirmininkas V.Kazlauskas.
Naujiems rinkliavos už atliekų surinkimą nuostatams parengti darbo grupės nariai mano, kad iki šiol nepašalinta prieš penkerius metus Specialiųjų tyrimų tarnybos konstatuota padėtis ARATC, kai dėl šios rinkliavos neišsamumo, kontrolės stokos centre sudaromos prielaidos korupcijai. Taip pat Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas yra konstatavęs, kad nenumatant galimybės atliekų turėtojams vietinę rinkliavą mokėti pagal faktinį jų kiekį prieštarauja Viešojo administravimo įstatymui.
Perimtas administravimas siejamas su kontrole
Šiuo metu visų septynių Pietų Lietuvos savivaldybių atliekų mokesčio administravimą, taip pat jų surinkimo kontrolę vykdo ARATC. Darbo grupės atstovai mano, kad šią funkciją turi perimti savivaldybė dėl tos pačios priežasties – siekio sumažinti šiukšlių mokestį.
Pavyzdžiui, Vilniaus miesto savivaldybė tam yra įkūrusi naują įmonę „Vilniaus atliekų sistemos administratorius“. V.Micevičius tai siūlo pavesti vykdyti vienai iš savivaldybės įmonių, tokiu būdu būtų vykdoma tikslesnė nei dabar atliekų surinkimo kontrolė.
Darbo grupės iš miesto savivaldybės administracijos gauta informacija apie ARATC veiklos kai kuriuos rodiklius nuteikia būtinoms pertvarkoms šioje sistemoje. „Per pastaruosius septynerius metus centre darbuotojų padidėjo vos ne dvigubai, išaugo ir jų atlyginimai, o surenkamų atliekų iš visų subjektų sumažėjo. Tokia sistema gali išsilaikyti tik didinant šiukšlių mokestį. Negi tai neaišku miesto tarybos daugumai, nusprendusiai padidinti atliekų mokestį?“ – sako V.Micevičius.
Darbo grupė naujų rinkliavos už atliekų surinkimą nuostatų projektą, leisiantį sumažinti šiukšlių mokestį, svarstyti miesto tarybai turi pateikti ne vėliau kaip gruodį.
Alytaus naujienų inf.
Komentarai
Komentarų nėra