Sėkminga byla suformavo precedentą: dabar automobilių pardavėjams reikia būti atidesniems
Neseniai Lietuvoje nuskambėjusi išskirtinė byla, kai klaipėdietė iš automobilio pardavėjo prisiteisė pinigus už ką tik įsigytą ir pakeliui sugedusią transporto priemonę privertė suklusti jų pardavėjus. Pasak klaipėdietei byloje atstovavusio advokato Gedimino Žliobos, gali būti, kad ateityje panašių bylų bus ir daugiau, mat lietuviai senus automobilius perka kur kas dažniau, nei naujus.
„Tai, kad teismas apgynė pirkėją, tam tikra prasme atriša rankas ir kitiems, nukentėjusiems nuo senų automobilių pardavėjų. Tačiau ilgo ir varginančio bylinėjimosi abiem pusėms tikrai galima išvengti. Be to, yra dalykų, kuriuos turėtų žinoti ir nenaujų transporto priemonių pardavėjai“, – sakė G.Žlioba.
Sėkminga bylos baigtis suformavo precedentą
Klaipėdoje gyventi moteris automobilį „Volkswagen Touareg“ nusipirko už 6 tūkst. eurų, tačiau jau bevažiuojant namo jis sugedo. Netruko paaiškėti, kodėl: visiškai sugedo automobilio turbina, nustatyti vairo traukės, šakių, spyruoklių gedimai. Pašalinti visus šiuos gedimus kainuotų 3,6 tūkst. eurų.
Nepavykus gražiuoju susitarti su pardavėju ir jam nesutikus kompensuoti išlaidų arba iš viso nutraukti pirkimo–pardavimo sutarties, klaipėdietė kreipėsi į teismą.
Pasak G.Žliobos, sėkminga bylos baigtis suformavo precedentą, kad tokias bylas ateityje laimėti bus lengviau, todėl nenaujų automobilių pardavėjams reikia būti atidesniems, mat dėl teismo patirtos išlaidos gali būti gerokai didesnės.
„Šiuo atveju teismo sprendimu pardavėjas turės moteriai grąžinti pinigus, o ji jam – automobilį. Netvarkingą automobilį pardavęs vyras pirkėjai turės atlyginti ir sugedusio „Volkswagen Touareg“ transportavimo išlaidas, sumokėti 5 proc. siekiančias metines palūkanas ir atlyginti 2,6 tūkst. eurų bylinėjimosi išlaidų“, - sakė G.Žlioba.
Pardavėjams: siūlo neklaidinti skelbimais apie „idealią būklę“
Siekiant išvengti ilgo bylinėjimosi ir ginčų advokatas G.Žlioba dalinasi savo patirtimi ir įžvalgomis, kurios gali būti vertingos tiek senų automobilių pirkėjams, tiek pardavėjams.
Pasak G.Žliobos, pardavėjai turėtų vengti formuluočių „idealus automobilis“, „ideali automobilio būklė“, „tvarkingas, neuždrožtas“ ir panašiai.
Svarbu, kad pirkimo-pardavimo sutartyse pats pardavėjas nurodytų visus žinomus automobilio trūkumus. Tokia informacija apsaugos ir patį pardavėją nuo nepagrįstų pirkėjo pretenzijų.
Vadovaujantis Civiliniu kodeksu, pardavėjas, garantuodamas parduodamo naudoto daikto kokybę, yra atsakingas ir už šio daikto paslėptus trūkumus, jei parduoto naudoto daikto negalima naudoti pagal paskirtį ir jis neatitinka tokio daikto kokybės savybių.
Jei, įsigijęs automobilį, klientas netrukus (pavyzdžiui – per parą) pastebėjo trūkumus, abiem pusėms yra naudingiau bendrauti ir bendradarbiauti.
„Stenkitės išspręsti ginčą taikiai: kalbėkitės, susirašinėkite elektroniniais laiškais, trumposiomis žinutėmis. Jei nepavyks susitarti, vėliau tai galės tapti jūsų įrodymais byloje. Nesiimkite taktikos neatsiliepti, jei jums skambina, neatsakyti į žinutes, elektroninius laiškus tikėdamiesi, kad pirkėjas „užmirš“ pretenzijas“, – patarė G.Žlioba.
Pasak teisininko, techninio paso turėjimas taip pat negarantuoja, kad parduodamas automobilis nėra sugedęs ir dėl transporto priemonės negalima reikšti pretenzijų.
Į sutartį taip pat būtina įrašyti realią automobilio ridą. Be civilinės atsakomybės, pardavėjui suklastojus spidometro parodymus, jam gresia ir baudžiamoji atsakomybė.
Pirkėjams: trūkumai turi būti esminiai
Siekiant išvengti nebūtinai teismų, tačiau ir nemalonumų, G.Žlioba pataria atidžiau elgtis ir pirkėjams.
Lietuvos Aukščiausiasis teismas konstatavo, kad nei įstatymas, nei pirkimo-pardavimo sutartis nenustato privalomo daiktų kokybės patikrinimo vien dėl to, kad perkamas naudotas daiktas. Tačiau nors pirkėjas turi teisę, o ne pareigą patikrinti daiktą, teisme ši informacija gali būti naudinga.
„Todėl mano patarimas: prieš pirkdami patikrinkite automobilį. Tai svarbu, kad vėliau būtumėte pripažinti „atidžiu ir rūpestingu pirkėju“. Nebūtina to daryti autoservise, galima apžiūrėti ir pirkimo vietoje, tačiau nuodugniai, atsakingai“, – kalbėjo advokatas.
Reikia atkreipti dėmesį, kad pardavėju sutartyje būtų įrašytas tas asmuo, kuris yra transporto priemonės savininkas, net jei jį parduoda kitas žmogus. Jei taip yra, paprašykite, kad savininko atstovas jums pasakytų savo kontaktus arba pateiktų asmens dokumento kopiją.
Jei automobilis sugedo ir juo nebegalite važiuoti, kuo greičiau trumpąja žinute ar kitu rašytiniu būdu praneškite pardavėjui. Taip pat iš karto kreipkitės į servisą, prašydami nustatyti ir įvertinti gedimus ir apie juos bei jų pašalinimo kainą informuokite transporto priemonės pardavėją.
Svarbu žinoti, kad norint pardavėjui sugrąžinti nusipirktą transporto priemonę, turi būti nustatytų svarbių aplinkybių visuma – transporto priemonė turi daug trūkumų, jie yra esminiai (kaista variklis, sugedusi turbina, pasišalina aušinimo skystis, stabdžių sistemos gedimas), didelė remonto kaina, sudaranti, pavyzdžiui, trečdalį automobilio vertės.
Komentarai
Komentarų nėra