5 taisyklės, kurias turi žinoti kiekvienas, perkantis internetu

Kasmet augant internetinės prekybos populiarumui, svarbu prisiminti teises ir galimybes, kurias kiekvienam pirkėjui Lietuvoje garantuoja teisės aktai. Ką daryti, jei pardavėjas nepristato internetu įsigytos prekės ar negrąžina už ją sumokėtų pinigų? Išvengti keblių situacijų ir, prireikus, geriau apginti savo teises gali padėti penkios pagrindinės taisyklės.
 

1. Pasitikrinkite, iš ko perkate

Kiekvienas verslininkas privalo viešai skelbti savo įmonės pavadinimą, veiklos formą, adresą, telefono numerį bei el. pašto adresą. Tad prieš pirkdami pasidomėkite informacija apie pardavėją. Pasitikslinkite, ar pardavėjas turi papildomą bendravimo priemonę. Nepamirškite, kad pardavimo platformoje ar socialinio tinklo paskyroje, kilus ginčui, pardavėjas vartotoją gali blokuoti ar ignoruoti.

Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) duomenimis, pastaruoju metu padaugėjo atvejų, kai vartotojų pinigai pervedami į bankus, esančius už Europos Sąjungos ribų, todėl tampa sudėtingiau identifikuoti pardavėją ir apginti vartotojų interesus.

Pardavėjo patikimumui įvertinti, patikrinkite atsiliepimus internete bei specialiose atsiliepimų svetainėse, forumuose. Būkite budrūs vertindami atsiliepimus pardavėjo paskyroje, kadangi neigiamus komentarus nesąžiningas pardavėjas gali pašalinti. Jei yra galimybė, nemokėkite pinigų iš anksto – sutarkite dėl atsiskaitymo gavus prekę arba mokėkite banko kortele (negavus prekės, galima bandyti pasinaudoti pinigų susigrąžinimo (angl. charge back) procedūra). Galiausiai, prašykite mokėjimo dokumento, kuris, ginčo atveju, leistų identifikuoti pardavėją.
 

2. Atkreipkite dėmesį, ar Jums pateikta visa būtina informacija

Nuotolinės prekybos įmonė privalo Jums pateikti prekių aprašymus, informaciją apie prekių naudojimą, grąžinimo sąlygas ir kitas sutarties sąlygas. Jei šių duomenų pasigedote, geriau iš šio pardavėjo nepirkite.

Visą informaciją verslininkas privalo pateikti patvarioje laikmenoje kartu su užsakymo patvirtinimu, kad vartotojas galėtų bet kada susipažinti dėl kokių sąlygų buvo susitarta sutarties sudarymo metu.

Pagrindinės pardavėjo pareigos:

  • suteikti vartotojui išsamią informaciją apie save, parduodamas prekes, kainą, apmokėjimo, grąžinimo, sutarties vykdymo sąlygas, informaciją apie garantiją ir garantinį aptarnavimą;
  • pristatyti prekes ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos, jeigu nesusitarta kitaip;
  • per 14 dienų nuo vartotojo pranešimo apie sutarties atsisakymą išsiuntimo dienos,  grąžinti visą vartotojo sumokėtą sumą, įskaitant ir prekės pristatymo išlaidas (negrąžinamų prekių sąrašą numato Civilinis kodeksas);
  • atsakyti į vartotojo pretenziją per 14 dienų;
  • nurodyti vartojimo ginčų neteisminio sprendimo instituciją ir kt. informaciją.
     

3. Sužinokite prekių pristatymo terminą

Civiliniame kodekse įtvirtinta pardavėjo pareiga ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo dienos (jeigu šalys nesusitaria kitaip) pristatyti daiktus juos perduodant pirkėjui arba perleidžiant pirkėjui jų valdymą.

Vartotojas su pardavėju gali susitarti dėl bet kokio abi šalis tenkinančio prekių pristatymo termino, o jei šis terminas nenustatytas – prekės turi būti pristatytos ne vėliau kaip per 30 dienų nuo sutarties sudarymo.
 

4. Prireikus, grąžinkite prekes
 
Internetu įsigytas prekes galima grąžinti per 14 dienų. Nesvarbu, ar tai išpardavimo, ar naujos kolekcijos prekės. Svarbu, kad grąžinamos prekės būtų nenaudotos ir nepraradusios prekinės išvaizdos! Vartotojas atsako už tokį vertės sumažėjimą, kuris nebuvo būtinas prekės pobūdžiui, savybėms ir veikimui įvertinti. Tačiau yra išimčių – negalėsite grąžinti: greitai gendančių gaminių (gėlių, maisto produktų); pagal individualų užsakymą pagamintų prekių (užuolaidų); kosmetikos ar higienos prekių, kurių pakuotė pažeista; išpakuotų sveikatos apsaugos prekių, leidinių, vaizdo ar garso įrašų bei programinės įrangos. 

Svarbu žinoti, ko negalima daryti su prekėmis, jei vartotojas pageidautų jų atsisakyti per 14 d.:

•    drabužių negalima dėvėti, nuplėši etikečių, ištepti;
•    avalynės negalima avėti, vaikščioti lauke, nuplėšti etikečių; 
•    buitinės technikos negalima naudoti / pažeisti pakuočių;
•    elektrotechnikos prekėse negalima kurti paskyrų, diegti programėlių;
•    su žaislais, dviračiais, paspirtukais negalima važinėti lauke, palikti prekės surinkimo / montavimo žymių. 
 

5. Negavę prekių – kreipkitės raštu į pardavėją

Jeigu pardavėjas per nustatytą terminą nepristato prekės, pirmiausia turite raštu kreiptis į pardavėją ir išdėstyti savo konkretų reikalavimą. Jei per 14 kalendorinių dienų nuo Jūsų raštiško kreipimosi pardavėjas nepateiks rašytinio atsakymo arba atsisakys vykdyti Jūsų reikalavimą, turite teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (el. p. tarnyba@vvtat.lt) dėl ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) ginčų nagrinėjimo tvarka, jei pardavėjas registruotas Lietuvoje arba į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (el. p. info@ecc.lt), jei pardavėjas registruotas ES, Norvegijoje ar Islandijoje. Kitais atvejais apie savo problemą galite pranešti platformoje http://www.econsumer.gov/, jei pardavėjas veikia šalyje, kuri yra prisijungusi prie šios platformos. Kilus įtarimų dėl nusikalstamos veikos, reikėtų kreiptis į policiją.

Kreipiantis į vartojimo ginčus nagrinėjančią instituciją, privalote pateikti:

  • prašymą nagrinėti vartojimo ginčą;
  • pardavėjo ar paslaugų teikėjo atsakymo į vartotojo kreipimąsi kopiją, o jeigu pardavėjo ar paslaugų teikėjo atsakymas per nustatytą terminą negautas – vartotojo kreipimosi į pardavėją ar paslaugų teikėją kopiją;
  • vartojimo sutarties, dėl kurios kyla ginčas, kopiją (sutarties, užsakymo patvirtinimo, čekio, pavedimo kopiją ar kt., komercinio pasiūlymo, susirašinėjimo su pardavėju dėl prekės užsakymo kopiją);
  • prašyme išdėstytas aplinkybes patvirtinančių dokumentų kopijas;
  • paprastos rašytinės formos įgaliojimą, jeigu vartotojui atstovauja atstovas. Jeigu vartotojui atstovauja vartotojų asociacija, kurios narys jis yra, vietoj įgaliojimo pateikiamas dokumentas, patvirtinantis vartotojo narystę vartotojų asociacijoje;
  • jeigu vartotojui atstovauja vartotojų asociacija – dokumentų, patvirtinančių, kad vartotojų asociacija įregistruota Juridinių asmenų registre ir kad jos steigimo dokumentuose nurodytas veiklos tikslas – vartotojų teisių ir teisėtų interesų atstovavimas ir gynimas, kopijas.

Jei internetu norite pirkti prekę iš prekybos nevykdančio asmens, pavyzdžiui, asmuo siūlo įsigyti savo nebenaudojamą automobilį, baldus, drabužius ir pan., tokie sandoriai nėra laikomi vartojimo sandoriais, todėl teisė į prekės garantiją, 14 d. prekės grąžinimas, keitimas ar kitos vartotojų teisės šiuo atveju nebus taikomos. Prieš pirkdami brangius pirkinius iš fizinių asmenų, prašykite pateikti nuotraukų ir įvertinkite galimybes prekę apžiūrėti.

LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJA

Komentarai

  • MARTINS LUTHOR
    prieš 50 minučių
    MR MORRIS GRAY IS THE ONLY REAL AND TRUSTED RECOVERY EXPERT

    I have a strong interest in this subject due to my prior experiences, which have increased my understanding of it. Had I had this information earlier, I would not have fallen victim to scams to the extent that I did, In my quest to earn enough money to retire early, I lost a lot of money to several investing platforms. I was clueless about how to restart after losing everything. Fortunately, I was directed to Morris Gray A Legitimate DIGITAL ASSETS RECOVERY AGENT by a friend. I was able to contact Him on: MORRIS GRAY 380 @ GMAIL COM, and they helped me recover my lost 13.6 BTC and introduced me to reliable investment platforms that are currently helping me realize my ambition of retiring early. Given how crucial this is, I hope it will assist someone who is in need of such services, you can reach out to him on, Whats App: + 1 607 698 0239 & Email: @ MorrisGray380 @ Gmail, Com…..

Parašykite komentarą