Susisiekimo ministerija kviečia diskutuoti dėl elektrinių paspirtukų dalyvavimo viešajame eisme tvarkos

Elektriniai paspirtukai, vis labiau populiarėjanti miestų transporto priemonė, suteikia ne tik patogumo kasdienėse kelionėse, bet gali kelti ir pavojų eismo saugai. Ieškodama būdų užtikrinti, kad aplinkai draugiškos transporto priemonės plistų miestuose, tačiau nekeltų chaoso ir pavojaus eismo dalyviams, Susisiekimo ministerija kviečia į diskusiją savivaldybes bei laukia idėjų iš visuomenės.

Pastaruoju metu daugėjant e. paspirtukų, padaugėjo ir su jais susijusių eismo įvykių. Taip pat girdimas pėsčiųjų nepasitenkinimas, kad šaligatviais važiuojantys e. paspirtukai kelia grėsmę tiek pėsčiųjų, tiek pačių e. paspirtukų vairuotojų saugai. Pastebima, kad tam tikrais atvejais
e. paspirtukų vairuotojai arba nežino arba nepaiso teisės aktais nustatytos eismo tvarkos.

Susisiekimo ministerija kreipiasi į visas šalies savivaldybes kviesdama diskutuoti dėl e. paspirtukų dalyvavimo viešajame eisme tvarkos. Laukiama ir gyventojų nuomonės – savo idėjas galima teikti el. paštu konsultacijos@sumin.lt.

Teikiame Jums informaciją apie e. paspirtukų vairuotojų teises ir pareigas, kviečiame savivaldybes prisidėti prie informacijos apie saugų eismą sklaidos.

Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 2 straipsnio 39 dalyje įtvirtinta sąvoka – „motorinis dviratis – transporto priemonė, kuri turi ne mažiau kaip du ratus ir vidaus degimo variklį ar elektros variklį, kurių didžiausioji naudingoji galia ne didesnė kaip 1 kW, ir kurios didžiausiasis projektinis greitis ne didesnis kaip 25 km/h".

Jeigu elektrinių paspirtukų galios ir greičio parametrai atitinka motorinio dviračio apibrėžtyje nurodytus parametrus, šie e. paspirtukai priskiriami prie motorinių dviračių.

Kelių eismo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 „Dėl Kelių eismo taisyklių patvirtinimo" (toliau – taisyklės), 66 punkte apibrėžta – „taisyklėse nustatyti reikalavimai dviračių vairuotojams taip pat privalomi motorinių dviračių vairuotojams", t. y. reikalavimai, teisės ir pareigos e. paspirtukams ir jų vairuotojams yra tapatūs dviračiams ir jų vairuotojams.

Primename taisyklėse įtvirtintus reikalavimus dviračių vairuotojams. Pagal taisyklių
55–57 punktus:

„55. Važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o išklausiusiems Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos nustatytą mokymo kursą ir turintiems mokyklos išduotą pažymėjimą, – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius neribojamas.

56. Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos šviesos žibintas, iš abiejų šonų – oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuodamas važiuojamąja dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale – raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Dviračio vairuotojas (keleivis) iki 18 metų, važiuodamas (vežamas) keliu, privalo būti užsidėjęs ir užsisegęs dviratininko šalmą. Vyresniam kaip 18 metų asmeniui, dviračiu važiuojančiam keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą.

57. Važiuoti dviračiu leidžiama tik dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, o kur jų nėra, – tam tinkamu (su asfalto arba betono danga) kelkraščiu. Kai kelyje nėra dviračių tako, pėsčiųjų ir dviračių tako arba dešinėje kelio pusėje nėra dviračių juostos, kelkraščio, taip pat tais atvejais, kai jais važiuoti negalima (duobėti ir panašiai), leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto, išskyrus Taisyklių 106 punkte nurodytus atvejus, taip pat kai reikia apvažiuoti kliūtį, važiuoti tiesiai, kai iš pirmosios eismo juostos leidžiama sukti tik į dešinę. Važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus, o pro pat pėsčiąjį leidžiama važiuoti greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui (3–7 km/h), paliekant tokį tarpą iš šono, kad eismas būtų saugus."

Taip pat dviratininkams ir elektrinių paspirtukų vairuotojams primintini šie taisyklių punktai:

„58. Dviračio vairuotojui, važiuojančiam važiuojamąja dalimi, prireikus pasukti į kairę, apsisukti ar pervažiuoti į kitą kelio pusę, rekomenduojama nulipti nuo dviračio ir kirsti važiuojamąją dalį vedantis dviratį, jeigu eismo sąlygos to reikalauja.

59. Dviračio vairuotojas, artėdamas prie vietos, kur reikia kirsti važiuojamąją dalį, visais atvejais privalo sumažinti važiavimo greitį ir gali tęsti judėjimą tik įsitikinęs, kad važiuoti saugu ir nebus trukdoma kitiems eismo dalyviams.

60. Dviračio vairuotojas, norėdamas kirsti važiuojamąją dalį ten, kur eismas nereguliuojamas, privalo praleisti važiuojamąja dalimi važiuojančias transporto priemones, išskyrus tuos atvejus, kai kerta išvažiavimus iš šalia kelio esančių teritorijų, gyvenamosios zonos, kiemo, stovėjimo aikštelės, kai kerta važiuojamąją dalį, į kurią kiti vairuotojai suka.

62. Dviračių taku ar dviračių juosta dviračio vairuotojas privalo važiuoti kuo arčiau tako ar juostos dešiniojo krašto. Jeigu pėsčiųjų ir dviračių take ar šaligatvyje horizontaliuoju ženklinimu (dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta tako (šaligatvio) dalis, dviračio vairuotojas privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto.

63. Vietose, kur eismą reguliuoja šviesoforai, dviračių vairuotojai privalo paisyti šviesoforų su dviračio simboliu, o kai jų nėra, – transporto šviesoforų signalų."

Be to, dviratininkams ir elektrinių paspirtukų vairuotojams primintini šie taisyklėse įtvirtinti draudimai, siekiant užtikrinti jų saugą:

„64. Dviračių vairuotojams draudžiama:

64.1. važiuoti važiuojamąja dalimi, jeigu įrengti dviračių takai, išskyrus Taisyklėse nustatytus atvejus;

64.2. važiuoti automagistralėmis ir greitkeliais;

64.3. važiuoti nelaikant bent viena ranka vairo;

64.4. vežti keleivius, jeigu nėra įrengtų specialių sėdėjimo vietų;

64.5. vežti, vilkti ar stumti krovinius, kurie trukdo vairuoti arba kelia pavojų kitiems eismo dalyviams;

64.6. būti velkamiems kitų transporto priemonių;

64.7. vilkti kitas transporto priemones, išskyrus tam skirtas priekabas;

64.8. važiuoti įsikibus į kitas transporto priemones;

64.9. kirsti važiuojamąją dalį važiuojant pėsčiųjų perėjomis."

Papildomai informuojame, kad atmintinę dviračių, paspirtukų ir mopedų vairuotojams galima rasti Lietuvos kelių policijos tarnybos interneto svetainėje http://lkpt.policija.lrv.lt/lt/naudinga-informacija/atmintine-dviraciu-paspirtuku-ir-mopedu-vairuotojams.

 Susisiekimo ministerijos informacija

Komentarai

Komentarų nėra

Parašykite komentarą