Techninės apžiūros netrukus gali atrodyti visiškai kitaip: nerimauja, ar tai nepažeis asmens duomenų apsaugos
Korupcija techninių apžiūrų stotyse vyrauja jau ne vienerius metus, todėl Susisiekimo ministerija nusprendė imtis naujų veiksmų. Viena iš idėjų, kuri pastaruoju metu sklinda valdžios atstovų kabinetuose, bet iki šiol dar nėra patvirtinta – griežčiau stebėti techninių apžiūrų stočių darbą.
Šiuo metu galutinis sprendimas dar nepriimtas, bet Susisiekimo ministerija socialiniams partneriams pateikė derinti įsakymo projektą, kuriuo siūlo nustatyti, kad techninių apžiūrų įmonių patalpose, kuriuose atliekama privalomoji transporto priemonių techninė apžiūra, būtų įrengtos vaizdo kameros ir apžiūros procedūros būtų filmuojamos, o Lietuvos transporto saugos administracijai (LTSA) pareikalavus būtų suteikta prieiga prie archyvų su saugomais vaizdo įrašais. Įvertinus gautas išvadas bus priimtas galutinis sprendimas.
Anot jų, ši vaizdo medžiaga, gauta iš vaizdo kamerų ar registratorių, padidintų techninės apžiūros proceso skaidrumą ir padėtų spręsti galimus ginčus dėl techninės apžiūros atlikimo.
Tačiau Technines apžiūras (TA) atliekančių įmonių asociacijos „Transeksta“ komunikacijos vadovas Renaldas Gabartas abejoja ministerijos projektu. Pirmiausia jis pabrėžė, kad TA stotyse vaizdo stebėjimo kameros pradėtos montuoti jau prieš 10 metų.
„Tai yra viena vidaus kokybės kontrolės sistemos dalių, leidžianti stebėti visus svarbiausius patikros proceso etapus, vertinti kontrolierių profesionalumą, analizuoti ginčytinas ar konfliktines situacijas“, – naujienų portalui lrytas.lt minėjo R.Gabartas.
Priklausomai nuo patikros linijų skaičiaus, paprastai kiekvienoje TA stotyje yra sumontuota iki 10 vaizdo kamerų. Jų įrašai archyvuojami maždaug mėnesį. Vaizdo stebėjimo sistema įdiegta ir naudojama griežtai paisant Bendrojo duomenų apsaugos reglamento nurodymų. Be to, Alytuje jau antrus metus kiekvienas kontrolierius dirba su prisegtu vaizdo registratoriumi.
Šiuo metu LTSA prašymu suteikiama galimybė peržiūrėti tik tuos įrašus, kurie gali būti svarbūs atliekant konkrečius tyrimus.
Taip pat R.Gabartas svarsto, ar šis įsakymo projektas atitinka Bendrąjį duomenų apsaugos reglamentą. Šio atsakymo nežino, kol kas ir pati Susisiekimo ministerija. Jie tik atskleidė, kad šį projektą yra pateikę Valstybinei duomenų apsaugos inspekcijai.
Naudoja registratorius
Nepaisant to, jog TA stotyse yra sumontuotos kameros, tačiau Susisiekimo ministerijos atstovai akcentavo, kad šiuo metu techninių apžiūrų proceso filmavimas yra neprivalomas ir įmonės tai daro savo iniciatyva: „Vienos įmonės filmuoja tik bendrus vaizdus, kitos naudoja vaizdo registratorius. Pareigos saugoti įrašus ir juos pateikti LTSA šiuo metu nėra“.
Kol kas Alytuje naudojami vaizdo registratoriai, tačiau neseniai vyko TA ir Susisiekimo ministerijos atstovų posėdis, kurio metu buvo aptartas šis būdas ir pastebėta, kad jis pradėjo kelti daugiau klausimų, nei suteikti pagalbos.
„Registratoriai gali gelbėti kilus ginčui dėl tam tikrų techninių dalykų vertinimo ar nepagrįstų kaltinimų kontrolieriui, nes šie neretai sulaukia netgi grasinimų, jei nebus pakankamai „supratingi“.
Kalbant apie korupcijos prevenciją, registratoriaus efektyvumas yra simbolinis. Visų pirma, prieš kameras net patys žiopliausi veikėjai netvarko tokių „reikalų“, o jei ir iškrėstų kažką panašaus, peržiūrėti sunkiai suskaičiuojamą valandų kiekį vaizdo medžiagos praktiškai neįmanoma“, – naujienų portalui lrytas.lt kalbėjo R.Gabartas.
Anot TA komunikacijos vadovo, jei šia problema rimtai neužsiims teisėsauga, techninės apžiūros įmonėms vargu, ar pavyks nuveikti kažką apčiuopiamo: „TA neturi kriminalinės žvalgybos įgaliojimų, o ir visi „susitarimai“ yra persikėlę už TA stočių ribų, pavyzdžiui, į kokias nors kavines, stovėjimo aikšteles ar kitas erdves“.
„Vaizdo registratorių naudojimas turi privalumų ir trūkumų. Jie leidžia stebėti visą procesą, įvertinti kontrolieriaus darbo kokybę, tačiau reikalauja techninių sąlygų, kad būtų gautas tinkamas įrašas filmuojant automobilio salone, apžiūros duobėje. Be to, reikia kaupti didelius kiekius vaizdo įrašų ir tinkamai juos saugoti“, – tvirtino Susisiekimo ministerijos atstovai.
Jeigu būtų priimtas galutinis sprendimas dėl privalomo vaizdo kamerų ar registratorių naudojimo techninės apžiūros įmonėse, LTSA, vykdanti techninių apžiūrų kontrolę, turėtų gauti prieigą ir prie registratorių medžiagos.
Korupciją mažina ir kitais būdais
Korupciją TA stotyse bandoma sumažinti įvairiais būdais. Šiuo metu techninių apžiūrų stočių iniciatyva pradėta diegti transporto eilių valdymo sistema, kuri mažina tikimybę kontrolieriui pasirinkti norimą transporto priemonę ir TA įmonių vadovams padeda efektyviau organizuoti darbą ir vertinti kontrolierius.
Šiais metais techninėms apžiūroms atlikti bus diegiami nauji instrumentai, susiję su vidaus kokybės kontrole ir rizikų vertinimu.
R.Gabartas pažymėjo, kad kontrolierių eilės valdymo sistema pradėta diegti didžiuosiuose TA centruose praėjusių metų pavasarį. Šiuo metu ji veikia aštuoniose TA stotyse Vilniuje, Kaune, Šiauliuose, Alytuje, Marijampolėje ir Telšiuose.
lrytas.lt Evelinos Katinaitės informacija
Komentarai
Komentarų nėra